Kuklay Antal
A templomtervezés
esztétikai dimenziói
A kommunista állam egyik alapdogmája volt, hogy szocialista társadalomban nem épülhet új templom, mert ez a vallás terjedésének a jele, ami a tudományos világnézetre épülő társadalomban megengedhetetlen. Kivételt csak azok az esetek képeztek, amikor állami érdekből — például a hollóházi porcelángyár bővítése során — kisajátított templom, vagy misézőhelyül használt tanyai iskolaépület lebontása indokolta szigorúan azonos alapterületű új templom engedélyezését, de torony nélkül.
A népi demokratikus államok egyetemein megszűnt a templomépítészet oktatása, ilyen témájú tankönyvek, monográfiák, szakcikkek és albumok kiadása, a nyugati irodalom könyvtári beszerzése. A szellemi vasfüggönyön keresztül csak véletlenszerűen szivárgott át némi információ a második Vatikáni Zsinat utáni teológiai szemléletváltás és a vallásos közösségek társadalmi és gazdasági helyzetében beállott változások építészeti vetületéről. Ha egy-egy falusi plébánosnak sikerült a rózsafüzér társulati bokoranya központi bizottsági keresztfia által nyomást gyakorolnia a megyei államegyházi képviselőre és megkapta a várva várt építési engedélyt, igyekezett gyorsan és olcsón felépíteni a templomot. A szellemi munka értékét egyébként is alábecsülő társa-dalomban, ennek a sietségnek elsősorban a tervezési munka látta kárát. Végül is mindig akadt egy volt bencés vagy piarista diákból lett szálloda-, gyár- vagy vízierőmű-építő mérnök, aki ingyen elvállalta a terv elkészítését a lehető legrövidebb idő alatt. Tudván, hogy életművében ez a munka valószínűleg egyszeri alkalom lesz, a tervező igyekezett valamilyen egyéni ötlettel eredetivé tenni alkotását. A megrendelő egyházközösség, valamint plébánosának és püspökének igénye alapvetően nem különbözött a tervező negyvenes évekbeli diákkori emlékeitől a templomról és az egyházközségi életről. Ezt a templom-eszményt csak hozzá kellett igazítani az új liturgikus előírásokhoz és „feldobni” valamilyen merész újítással. A második Vatikáni Zsinatig a templomtervezésnél a hagyomány és az írott egyházjog által támasztott követelményeknek kellett eleget tenni. Ezek a két évezred alatt kikristályosodott kánonok gyakorlatilag egyik napról a másikra megszűntek. A tervező soha nem élvezett szabadságot kapott. Mivel nem számíthatott hozzáértő megrendelő, zsüri és szakkritikus segítségére, magának kellett eldönteni, mit tart meg és mit vet el a hagyományból, valamint milyen alapvető szempontok vezessék a tervezésnél.
Az egyházüldözés
elmúltával megszűntek az adminisztratív akadályok a templomépítés
előtt, de a tervezés problémái továbbra is fennállnak. A fél évszázados
tapasztalat- és ízlésbeli űrt nem lehet egyhamar kitölteni. Ebben a
helyzetben rendkívül fontos, hogy a megrendelő, a tervező és a zsüri
módszeresen végiggondoljon és mérlegeljen minden dimenziót, melyek
tökéletes összhangja adja meg a templom esztétikai értékét. Melyek ezek
a sajátos szempontok?
1. A templom illeszkedése a tájba
A
keresztény társadalmakban ennek döntő jelentősége volt. A templom
uralta a tájat, abból nőtt ki, azt koronázta meg, vagy abba simult
bele, mint ékkő a foglalatába. Pannonhalma és Esztergom templomának
látványa órákon át gyönyörködtette a gyalog közeledő zarándokokat. A
tarcali szőlőhegyen épült barokk Szent Terézia kápolna tervezője Görgey
számára is megszabta, honnan kell irányítani a bodrogkeresztúri csatát.
„Nem rejthető el a hegyen fekvő város”, a mennyei Jeruzsálem földi
mása. Ez magyarázza meg három felekezetű alföldi városaink tornyainak
évszázados égbetörő vetélkedését. S vajon a triumfalizmus jele-e, ha az
ideológiai rabszolgaságból felszabadult társadalomban a hívő ember újra
emelt fővel kíván járni? Bizonyára másként éli meg társadalmi
identitását egy holland város egyházközsége és – krisztushívőként – a
hajdani Leninváros anonim bérlakásaiból előbújó katakomba-közösség.
2. A templom illeszkedése a település szerkezetébe
Középkori
településeink a templom köré szerveződtek, ezzel is jelezve és
megvalósítva a vallás központi szerepét a lakosok hétköznapi és ünnepi
életében. Barokk építészeink házakkal beépített teret terveztek
templomaink elé, ahol a papság és a hívők jámbor társulati zászlók
alatt ünnepi menetben vonulhattak fel bandérium kíséretében. A
toronyházakkal hangsúlyozott modern városképben, a kommunális
létesítmények sorában milyen szerep jut Isten népe otthonának, a
gazdasági növekedésre orientált fogyasztói társadalomban a
transzcendencia jelének, a profit-versenyben a kinyújtott testvéri
kéznek?
3. A templom közvetlen környezete
A
múltban a templomkert volt a temető, melynek megerősített falai háborús
időben menedéket nyújtottak. A virágos sírokkal, bokrokkal, fákkal,
kálvária csoporttal vagy keresztúti stációk sorával ékes cintermet
követte a közparkba épített templom, előtte hősi emlékművel.
Napjainkban a lakótelepek sivár építészeti környezetében és gázokkal
szennyezett atmoszférájában a kertművészet a tervező számára különös
lehetőséget kínál, sőt alapvető követelményt elégít ki.
4. Az arány
Platon
és Püthagorasz nyomán az építészek meggyőződése volt, hogy a „számok,
melyek szerint a hangok összetétele élvezetet okoz a fülünknek,
ugyanazok, mint amelyek kellemesen hatnak szemünknek és lelkünknek”. Ez
a misztikus harmónia hatja át a világegyetemet és az emberi lélek
mikrokozmoszát. A templom minden részletének tökéletes arányával a
szférák hallhatatlan zenéjét szólaltatja meg, s lélegzetállító
szépségével felkelti az emberben a fennköltség és az áhítat érzését. Az
építészeti arányok definiálása, matematikai megfogalmazása a reneszánsz
tudósok becsvágyó törekvése volt. Általa megmagyarázhatják a
világegyetemet egészében és részleteiben. Az arányok alapképletének
felállítása, akárcsak az atomfizikusok egyetemes anyag-energia
képletéé, még várat magára. De már sejtjük, hogy az arány minden
művészet anyanyelve, a tér, az idő és a szellem dimenzióiban játszadozó
ember szívdobbanása, lélegzése, hívják akár frappáns matematikai
bizonyításnak, ötletes sakkfeladványnak, találó metaforának vagy
gótikus székesegyháznak.
5. A lépték
Az
arányok elvont matematikai-geometriai rendszere az építész által
megadott lépték, a méretarány révén válik fizikai valósággá. A
kiindulópont, minden dolog mértéke maga az ember, aki a térben mozog. A
legkisebb kápolnának és a legnagyobb székesegyháznak is meg kell
felelnie ennek az emberi mértéknek, hogy elkerülje a szorongás vagy a
kongó idegenség érzését. Otthon lehessen, ahol megpihenhet vagy
szárnyalhat a lélek.
6. A tömegalakítás
Az épületet kívülről
mint tektonikus egységet, részei, geometriai formái és arányai révén
érzékeljük, értelmezzük. A templomtesthez csatlakozó apszis, a mellék-
és kereszthajók, rizalitok és toldalékok, a tetőnyereg és a kupola, a
torony és a kerengő szimmetrikus és aszimmetrikus, zárt és nyitott,
tömör és tagolt, vízszintes és függőleges, sztatikus és dinamikus
tömegalakításra nyújtanak lehetőséget. A románkori ciszterci építészek
aszkézise, a dekoráció elkerülése a szegénység szellemében felfokozta a
tömegalakítás esztétikai jelentőségét. A puritán formák lenyűgöző
összhangja alkotóik rendíthetetlen hitét, szívtisztaságát, a
gondviselésbe vetett bizalmát, az örök életről táplált reményét
sugározta.
7. A homlokzatképzés
Az antik világ
liturgiája a templom falain kívül ment végbe. Az athéni ifjak ünnepi
menetben vezették a feldíszített állatot a szabadtéri oltárhoz. A
templom főhomlokzata és az építményt övező oszlop- és dombormú sor
alkotta az ünnepi menet hátterét és eszményképét. Syracusában a pogány
templom falaiból bontással pilléreket képeztek, s a kibontott kövekkel
elfalazták a külső oszlopsor közeit. Igy létrejött a keresztény
misztériumnak a profán világtól elzárt szent helye, az ecclesia: „zárt”
gyülekezet. Mikor a kovász már átjárta a tésztát, a templom kitárta
karjait gyermekei felé: a gótikus kapubélletek szentjei fogadták az Üdv
házába, az egyházba belépőket. A kolonáddal, timpanonnal, kapukkal,
ablakokkal, fülkékkel, pillérekkel, felsávokkal, lábazattal,
párkányokkal és pártázattal tagolt vagy összefogott, szobrokkal,
domborművekkel és vízköpőkkel díszített templomhomlokzatok monumentális
hátterei lettek az ünnepi szertartásoknak, misztériumjátékoknak,
királyi ítélkezéseknek – s a piacon zajló életnek.
8. Térszervezés
Az épülettömegeket
határoló falak és födémek belül tereket képeznek. A teológiai és
gyakorlati szempontok szerint kialakított fizikai tereket az
építőművésznek olyan egységgé kell szerveznie, ahol megvalósul az ember
találkozása Istennel, valódi önmagával, embertársaival és a teremtett
világgal. A keresztény templomok alaprajzai – a jeruzsálemi kerek
Szentsír-templomtól a római Szent Péter bazilikáig – ennek a
négydimenziós lelki térnek a kiterjedéséről tanúskodnak, s egyben
jelzik az európai építészet fejlődésvonalát. A centrális építkezés a
numinózummal, az istenivel való találkozást szolgálta az
újjászületésben (baptisztérium), a halálban (temető kápolna). A
teljességet, egységet, harmóniát, örök életet. A hosszanti tér a
nagyszámú közösség befogadására és figyelmének egy helyre, a liturgia
közös cselekményére való összpontosítására szolgált. A bejárattól a
szentélyzáródásig nyúló főtengely jelölte ki ennek a figyelemnek az
irányát, mely az apszis falán visszaverődve összpontosult az oltárra és
a szónoki emelvényre. Ennek a két alapvető térformának a szintézise
lett a római San Pietro, másfél évezred következetes munkájának az
eredménye.
9. A fény
Az ember a teret
elsősorban a szemével érzékeli. Ebből a szempontból mondhatjuk, hogy az
építész legfőbb nyersanyaga a fény, aki Isten nyomában járva
elválasztja a világosságot a sötétségtől. Ennek a fénynek a teológiai
dimenziói a betlehemi barlang, vagy a Szentsír homályától a Táborhegy,
vagy a mennyei Jeruzsálem dicsfényéig terjednek. A modern építész
számára pedig egyetlen szóba sűrűsödik az izgalmas kihívás: Ronchamp.
10. A hang
Másik
térérzékelő szervünk a fül. Megszakítatlan út vezet a római
katakombáktól a Notre Dame akusztikájáig. A gótika vertikális
erőfeszítéseit valószínűleg egyformán sugallták vizuális és akusztikus
szempontok. Az építész állandó becsvágya, hogy minél éteribben zengjen
az ének. Hiszen a szent cselekmény, a liturgia valójában szent ének
volt: a püspök, a schola, a papság és a nép váltakozó vagy közös
gregorián éneke. A templomépítőnek éppen úgy kerülnie kell a kemény és
visszhangos akusztikát, mint a mozitermek kivattázott neutralitását.
11. Az atmoszféra
A
levegő hőmérséklete, páratartalma, ionizációja és illatanyag tartalma
bőrünkön és orrunkon át nyújt térélményt. Egy vak és süket ember
belépve egy gótikus katedrálisba valószínűleg ugyanazt érzi a bőrén és
orrán keresztül, amit a többiek szemükkel és fülükkel is érzékelnek.
Tapintásunk — csecsemőkorunknak ez a legfontosabb érzékszerve — nem
sorvadt el, csupán most elsősorban a tudatalattinkat táplálja
információkkal. Egy román altemplomban, egy gótikus kerengőben, vagy
egy barokk karzaton azonban tudatosulhat bennünk, hogy milyen
jelentéseket hordozhat egy szakrális épület levegője, konvekciós vagy
sugárzó hője. Hogy milyen fontos lehet ez a mai ember számára, arra egy
jeles írónk kijelentése világít rá: „Három szentség van, amely engem
lenyűgöz és amiről kár lenne, ha az egyház lemondana: a harangszó, az
orgona és a tömjénfüst”. A svájci istállók sterilizálása megölte a
sajtérlelő gombák spóráit. Vajon így járunk praktikus, komfortos,
légkondicionált modern templomainkkal is?
12. Az anyag és felület
Az
épület geometriai tömege az építőanyagban testesül meg, s annak
felületei képezik a belső teret. Általa válik érzékelhetővé a
gravitációs erők játéka: „Iszonyú terhe omlik alá a levegőn, hangokat
ad egy torony teste” (Pilinszky). Tovább szőhetjük a költő gondolatát,
mert minden anyagnak megvan a maga hangja, s az építésznek az anyagok
sokaságából kell megteremteni a tiszta hangok harmóniáját. A múltban a
társadalmi hierarchia tükröződött az építőanyagok hierarchiájában. Es
megfordítva: a társadalmi egyenjogúság a legelesettebb anyagot is
felszabadította a művészi ihlet számára. Mert mindegyiknek lelke van,
ami Isten után sóvárog. Az anyag nyers vagy megmunkált felületén
keresztül tárja fel a lelkét. A pátriárkák faragatlan kövekből épített
oltárai és a rokokó templomok polírozott aranyruhás szobrai az anyag
áhítatának megannyi vallomásai.
13. A funkció
A szent
cselekmény, a liturgia az ünnepek, a szertartások, a résztvevők neme,
kora, liturgikus szerepe, öltözéke, mozgása szerinti gazdag
változatosságban bontakozik ki. Ennek a sokrétű tevékenységnek az
építész nemcsak teret ad, hanem azt „tereli” is. A megújított liturgia
sajátos feladatokat ró itt az építészre a nép felé fordított oltár, az
ambó és a sedes, valamint az oltárkereszt és a húsvéti gyertyatartó
helyének kijelölésében és kiemelésében. De teret kell biztosítani a
magányos adorációnak és meditációnak is, valamint a párbeszédnek Isten
népe és Isten szolgája között.
14. A szimbolika
A vallás a szimbólumok
nyelvén beszél. Ezért az építészet minden eszköze teológiai tartalom
hordozója lehet. A templom tájolása, résztömegei, a „beszélő
alaprajzok”: a kör, a görög- és a latin kereszt, az egyenlőszárú
háromszög elsődlegesen szimbolikus tartalmúak. De jelképpé vált a győri
Szentlélek-templom sugarasan széttáruló hét markáns vasbeton
födémgerendája, a Szentlélek hét ajándékának szimbólumai, melyek
képzeletben meghosszabbítva a templomon kívül elhelyezett fakeresztben
futnak össze, illetve onnan indulnak ki: Ex cruce salus — a keresztből
az üdvösség — teológiai gondolat kifejezéseként.
15. A szín
A természeti élmény és a hagyomány minden társadalomban
kialakítja a beszélt nyelv mellett a színek nyelvét. Az optika, a
pszichológia és a vizuális művészetek kutatják ennek a nyelvnek a
grammatikáját és tárják fel lehetőségeit a transzcendens élmények
számára.
16. Az ikonográfia
Dura Europosban ugyanaz a festőműhely ugyanabban a stílusban
beszélte el a zsinagógában Mózes, a keresztények templomának falain
pedig Jézus életének történeteit a 3. században. A Krisztus híveivé
vált római patríciusok viszont kiválasztották a pogány kőfaragó
műhelyek repertoárjából a bárányt vivő Hermest a filozófus megszokott
figuráját és szarkofágjaikon átértelmezték Jópásztorrá és tanító
Krisztussá. Igy sarjadt ki a hagyomány talajából a zsidó-keresztény
ikonográfia két hajtása, a narráció és az absztrakció. Ahogy a hangsúly
ingázott a két pólus között, a túlburjánzó ikonográfiai programokat
követte a képrombolás korszaka. Először a zsidó művészetben, majd
Bizáncban, aztán a protestáns Európában, végül a zsinat utáni
funkcionális építészetben. Az inga lassan visszalendült. A posztmodern
építészet tér-idő kontinuitásban gondolkodik, az üdvösségnek újra lehet
története a templom falain is, habár a Biblia pauperum videokazetták
alakjában már a családi házakba költözött. Francis Bacon triptichonokat
fest múzeumoknak és milliomosoknak, talán majd a templomoknak is. S
talán már megszületett Suger apát utóda, aki majd ikonográfiai
programot ad neki.
17. Az ornamentika
Az ornamentika a nagy formákat összekötő, kiemelő vagy
fellazító, a nagy felületeket kitöltő, a fészket meleggé tevő tollpihe.
Néha elburjánzik, máskor eltűnik, de csak rövid időre, mint az érzelmek
az ember életében. Nélkülük sivár lenne a legnemesebb gondolat is. Az
új liturgikus előírások csupán a szent szimbólumok, például a kereszt
díszítő motívumként való felhasználását tiltják. Kétségkívül az
egyházművészeti aggiomamento a modernizmus művészeti elveit követte,
így némileg ellentétbe kerülve a zsinat alapeszméjével, hiszen az
egyszer s mindenkorra felszabadította az áhítatot és az alkotó ihletet
egyetlen kor, egyetlen kultúra, egyetlen stílus egyeduralma alól,
beleértve a modernizmust is. A keleti művészet éppen a díszítmények
végeláthatatlan ismétlésével, variálásával oldja fel a látható formákra
koncentrált görcsös figyelmet, s nyitja meg az ajtót a Lélek
sugallatának. Aranyszájú Szent János tekintetének komolyságát nem
csökkentik a ruháját díszítő keresztek, Buddháét a köréje festett
ezernyi virágfejecske. (Személyes élményem, hogy egyházkarnagy barátom
húsz perc múlva felállt, a fiatalok két órán keresztül átszellemülten
hallgatták a monoton szitármuzsikát a zeneakadémiai koncerten. Ők még
ártatlanok voltak.)
18. A plasztika
Az ornamentális és ikonográfikus szobrászat — az
épületplasztika, a dombormű és a körplasztika formájában — szerves
része volt minden kor templomának. Pallas Athéné szobra a görögök
számára fontosabb volt, mint az azt őrző templom, s ez áll a katalánok
monserrati Madonna-szobrára is. A modern templomok homlokzatáról
eltűntek a szobrok. De megszűntek a szentek szobraival népes retablós
fő- és mellék-oltárok sancta conversatio-i a mennyei
oszlopcsarnokokban. Ritkább lett a védőszent plasztikai ábrázolása a
liturgikus térben, s a szentek tiszteletében beállott
szemléletváltozást jelzi, hogy egy-egy szentnek a templomon belül csak
egyetlen kultikus ábrázolása megengedett. Ezzel szemben új szobrászati
lehetőséget kínál az oltárkereszt megnövekedett jelentősége, a
reprezentatív húsvéti gyertyatartó, a kereszt-kút, valamint a különálló
pasztoforium.
19. Képi ábrázolás a síkban
A
falfesztészet, a mozaik, sgrafitto, táblakép, gobelin, üvegfestészet és
intarzia a templomépítészetben nemcsak ikonográfiai és ornamentális
feladatokat láttak el, hanem optikai hatások révén a térképzéshez is
eszközt nyújtottak. Bár Chagall munkássága bizonyítja a modern
szakrális festészet létjogosultságát, mégis egy mélyülő válság-nak
lehetünk tanúi, amint egyre nő az ízlésbeli szakadék zenében és
képzőművészetben a nagyközönség ízlése és a művészeket foglalkoztató
problémák között. Valószínű azonban, hogy a szakadék nem
áthidalhatatlan, legalábbis a képzőművészetben. Hiszen ugyanazok a
művészek, akiknek táblaképei előtt fejcsóválva vagy felháborodva
áll-nak meg a múzeumlátogatók, ugyanannak a közönségnek élvezhető
alkotásokat nyújtanak az operaházi, a kongresszusi és szállodai
elő-csarnokokban, az előadó- és tárgyalótermekben. Ebben a megbékélési
folyamatban egyaránt szerepet játszik a megrendelő cég vezetőinek
ambíciója, hogy valódi művészi értékkel gazdagodjanak, amit azonban a
nagyérdemű közönség is elfogad, a vezető építész ízlése és diplomáciai
készsége, valamint a művész érzékenysége, sokoldalúsága — és anyagi
érdeke. Mivel a templomokat is ugyanazok az emberek látogatják, mint a
közintézményeket, a probléma gyökere valószínűleg a mecenatúrában van.
Mintha egy ötcsillagos szálloda megrendelőinek a foyer művészi
kvalitása fontosabb lenne, mint ugyanazon város templomépítő
bizottságának a liturgikus tér esztétikai értéke. A költségvetés
honorárium tétele ezért különbözik a két beruházásnál. Duccio korában
ez nem így volt.
20. Belsőépítészet és társművészetek
Egy kórház vagy szálloda főépítésze munkatársaival a lehető legrészletesebben megtervezi az intézmény berendezését, célszerű és esztétikus használati eszközeit, sőt műveleti rendjét. Az oltár, szószék, orgona, harang, keresztkút, szentélyrekesztő, ikonosztáz, stallumok, padok liturgia- és művészettörténete mutatja, hogy ezeknek stílusa és esztétikai színvonala mindig megegyezett a templom építészeti értékével. A textil-, ötvös- és könyvművészet is beleilleszkedett ebbe az egyetemességbe. A modern technikai lehetőségek és igények sajátosan új művészi lehetőségeket tartogatnak, például a világítás vagy az akusztika területén. Olykor ezek a szempontok a tervezés meghatározó tényezői lehetnek. Egy szívszanatórium templomának építésze például abból indult ki, hogy a szívbetegek alapvető szorongásélménye hosszanti térben és padban ülve felfokozódik. Ezért négyzetalakú templomteret tervezett, szabadon álló karszékekkel.
Az esztétikai dimenzióknak ezt a sokféleségét a végsőkig tudatos alkotó szándék és a megfoghatatlan művészi és vallásos érzékenység egyesítheti egésszé, liturgikus gyülekezet számára alkotott építészeti térré, amely a tér és idő ágai között puha fészket, meleg otthont nyújt Isten gyermekeinek.